DNS .local domein adressen onder linux

Als intern dns domain gebruikte ik tot op heden zilverlinde.local. Dit heeft altijd goed gewerkt tot op het moment dat ik van op een linux client enkele adressen probeerde te pingen.

root@SennePi:/home/pi# ping htpc.zilverlinde.local
ping: unknown host htpc.zilverlinde.local

Na wat troubleshooting en installatie van dnsutils bleek dat dit adres wel resolveable was.

apt-get install dnsutils

root@SennePi:/home/pi# nslookup htpc.zilverlinde.local
Server: 192.168.10.5
Address: 192.168.10.5#53

Name: htpc.zilverlinde.local
Address: 192.168.10.42

Na wat rondneuzen op google kwam ik tot de vaststelling dat .local onder linux zou gebruikt worden als root voor multicast adressen. Vandaar dat bovenstaande een foutmelding geeft.

Ik kan nu 2 dingen doen.

  • Beginnen prutsen in linux en ervoor zorgen dat ipv mutlicast toch unicast gebruikt wordt voor zilverlinde.local. Maar dan zal ik in de toekomst bij eventueel andere linux clients ook in de problemen komen.
  • Aangezien ik nog maar een beperkt aantal interne dns-records heb. mijn interne dns domain aanpassen naar alles behalve .local.

 

Ik heb voor de 2de optie gekozen en alles gemigreerd naar zilverlinde.home. Het pingen en het resolven werkt nu zonder problemen.

root@SennePi:/home/pi# ping onkyo.zilverlinde.home
PING onkyo.zilverlinde.home (192.168.10.41) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.10.41: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.558 ms

Plaats een reactie